maandag 27 september 2010

Rekensommetjes

Antwoorden op de vragen in het bericht Rekensommetjes.

1. De inhoud wordt berekend door oppervlakte maal hoogte te nemen. De hoogte is a. Ervan uitgaand dat de pizza rond is, is de oppervlakte pi maal de doorsnede in het kwadraat. Dat wordt dus:
pi * doorsnede * doorsnede * hoogte =
pi * z * z * a =
pizza!

2. In ons vereenvoudigde model is het niet relevant hoe vaak de spot wordt uitgezonden. Als hij 1 op de duizend keer "aanslaat", dan doet hij dat twee keer zo vaak als hij twee keer wordt uitgezonden. Een spot gaat weliswaar vervelen als je hem vaak gezien hebt, maar het produkt wordt zo wel beter in je geheugen gegrift. Die twee effecten heffen elkaar enigszins op.

Als de spot door twee miljoen mensen bekeken wordt en hij is in een op de duizend gevallen succesvol, dan wordt het product door het uitzenden van de spot 2.000.000 / 1.000 = 2.000 maal verkocht. Op het product wordt 1 euro winst gemaakt, dat betekent dus een toegevoegde winst door de reclame van 2000 * 1 = 2.000 euro. De spot kostte echter 7590 euro, dus in dit geval is de spot NIET DE MOEITE WAARD!

Om de reclame-spot lonend te maken, kun je verschillende dingen doen:

a. De spot korter maken en daardoor goedkoper. Om precies quitte te spelen mag de spot 2.000 euro kosten, dus mag de spot maar 2.000 / 7.590 maal zolang duren, dat is 2.000 / 7.590 * 30 seconden = 8 seconden (afgerond).

b. Je kunt de spot op een minder dure tijd uitzenden, 's middags om half zes kost hij maar 1020 euro (bron). Het is de vraag wat de te verwachten kijkcijfers dan zijn. Als de prijs van de reclamezendtijd recht evenredig is met het aantal kijkers, dan schiet je hier niets mee op.

c. Je kunt concluderen dat reclame voor een zo goedkoop product met zo weinig winst niet de moeite waard is. Gebruik de dure tv-reclame liever voor iets waar je meer winst op maakt, zoals een spelcomputer of een fles wijn.

d. Je kunt een MERK uitvinden met verschillende producten, en hopen dat de naamsbekendheid van het merk van die ene fles shampoo ook bij andere producten van hetzelfde merk blijft hangen, zodat het quotum van een op duizend verbeterd wordt.

d. Je kunt de prijs van je product verhogen om de reclamekosten eruit te krijgen. Onze fles shampoo moet dan 7.590 euro winst opbrengen als ze 2.000 maal verkocht wordt. Dat is per fles 7.590 / 2.000 = 3,80 euro. De prijs van de fles wordt dan 7 - 1 + 3,80 = 9,80 euro.

Geen opmerkingen: